18 June 2009

Calitatea si CRIZA



Cui ii mai pasa astazi de calitate? Este o intrebare la care multi se vor grabi sa raspunda cu lozinci de genul "calitatea este preocuparea noastra numarul unu...". Si totusi, gasim in piata din ce in ce mai multe produse care contrazic acest gen de afirmatii pur comerciale. Deja unii consumatori s-au resemnat atribuind producatorilor circumstante atenuante legate de perioada de criza pe care o traversam, spre exemplu reactii gen "... decat sa dea afara oamenii, mai bine reduc calitatea...".
stamp_quality_assured_1.jpg

Totul porneste de la perceptia calitatii. Dupa cum este decrisa de standardele internationale in domeniu, calitatea NU este o masura ABSOLUTA a performantei unui produs sau serviciu, ci o masura a performatei RELATIVA la asteptarile clientilor. Spre exemplu, pentru un consumator de telefonie mobila care foloseste telefonul portabil doar pentru a comunica cu amicii, un telefon cu capacitate de fotografiere nu reprezinta un aparat mai bun decat unul fara aceasta functie, din contra functia de fotografiere atrage un cost mai mare si deci nu corespunde asteptarilor consumatorului in ce priveste pretul de achizitie.

Cat COSTA CALITATEA?

"Campionii" calitatii sunt aceia care, cunoscand foarte bine clientii carora li se adreseaza, preferintele si asteptarile acestora, reusesc sa raspunda respectivelor asteptari cu produse sau servicii perfect adaptate atat in termeni de calitate intrinseca, calitate perceputa si COST.

Componentele costului calitatii sunt:
- Costuri de sistem
- Costuri de control
- Costuri de certificare

In general, toate aceste componente au o caracteristica in comun si anume sunt costuri de manopera. Astfel, costurile de sistem sunt acele costuri aferente realizarii documentatiei sistemului calitatii, implementarii sistemului si instruirii personalului. Costurile de control al calitatii sunt acele cheltuieli aferente manoperei inspectorilor, dar si echivalentul manopera reprezentat de timpul in care angajatii informeaza auditorii in scopul inspectiei. Nu in ultimul rand, costurile de certificare reprezinta cheltuielile atrase de decizia de atestare formala a performantei sistemului calitatii. Acestea includ taxe platite organismului de certificare, dar si costul atrase de servicii de consultanta contractate pentru pregatirea certificarii.

O groaza de manopera! De aici, practica multor societati de a plati formal sau la negru certificatul ISO. Toate partile ar fi fericite: societatea de certificare incaseaza bani, iar societatea certificata poate participa la licitatii sau atrage noi clienti accentuand in mesajul sau comercial rolul jucat de diploma ISO9001. Practica da rezultate pe termen scurt, insa are efecte negative pe termen lung: obtinerea certificatului nu este in nici un fel bazata pe realitati existente si deci nu poate contribui la cresterea sustenabila a societatii.

SOLUTIA AEROSTRADA

Solutia Aerostrada se bazeaza in primul rand pe definirea unui sistem al calitatii coerent, conform si lucrativ. Coerent, pentru ca sistemul calitati trebuie sa fie aliniat obiectivelor de afaceri ale societatii si integrat realitatilor operationale. Sistemul calitatii trebuie sa sprijine strategia de afaceri si profitabilitatea organizatiei si nu trebuie vazut ca o greutate care sa incetineasca dezvoltarea societatii.
COERENT.jpg
Conform, adica sistemul calitatii trebuie sa fie structurat si conform standardelor in domeniu. Atat timp cat cerintele standardului nu sunt respectate, nu se poate vorbi de un sistem AQ.
Nu in ultimul rand, sistemul calitatii trebuie sa fie lucrativ, adica integrat corespunzator in fluxul operational al organizatiei. Daca scoatem calitatea din fluxul operational, nu facem decat sa cream o structura paralela care sa aiba decat interactiuni sporadice cu restul organizatiei.

Cum realizam toate acestea? In nici un caz NU ingropandu-ne sub dosare intregi de hartii si formulare.

AEROSTRADA propune structurarea unui sistem al calitatii pe o platforma informatica interactiva. Q-MANAGER, platforma informatica propusa de AEROSTRADA, poate juca un rol cheie in transformarea sistemului calitatii dintr-o fosila intr-o fiinta vie, prin functionalitati ca:


- inlocuirea formularelor pe hartie cu formulare electronice
- configurarea formularelor electronice cu cheie de semnatura, data si ora alocate automat de sistem
- operarea in timp real a inregistrarilor sistemului calitatii (ex. nu este permisa livrarea unui produs fara a fi fost emis un certificat de conformitate)
- automatizarea inregistrarilor calitatii (precompletarea inregistrarilor cu date generale repetitive gen "denumire societate", "sectie" etc) pentru reducerea efortului de operare
- prelucrarea datelor continute in inregistrarile calitatii (ex. rata de fiabilitate pe o gama de produse calculata in functie de fiecare inregistrare de defect)
- automatizarea rapoartelor calitatii (bazata pe prelucrarea datelor inregistrarilor calitatii, permite afisarea rapida de rapoarte statistice privind parametrii de performanta definiti de sistemul calitatii)

TABEL_1.jpg

Platforma Q-MANAGER este caracterizata de o structura modulara, pornind de la simplu la complex. Aceasta structura permite platformei sa se adapteze perfect complexitatii activitatilor societatii beneficiare, ceea ce permite o implementare rapida si costuri competitive (TCO). Spre exemplu, pentru o societate de distributie de sub 2 mil. EUR/an, instalarea poate fi facuta in varianta de baza a platformei, pentru un cost echivalent cu costul abonamentului unui telefon mobil.

Pentru mai multe detalii, va rugam sa ne contactati la adresa contact@aerostrada.ro, va multumim.

AEROSTRADA, 01.06.2009
ABONARE NEWSLETTER
ALTE ARTICOLE
17 June 2009
ERP - regula unu la mie
Practica business vest-europeana arata ca societatile comerciale aloca in medie un buget de unu pana
18 June 2009
Calitatea si CRIZA
Cui ii mai pasa astazi de calitate? Este o intrebare la care multi se vor grabi sa raspunda cu lozin